M I G A W K A Z W Y S T A W Y:
Nad morzem mgieł. Stanisław Baj, Rafał Borcz
Organizator: Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
Czas trwania: 23 listopada 2021 – 16 stycznia 2022
Kurator: Danuta Pałys
![Stanisław Baj, Rafał Borcz, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/Stanislaw-Baj_Rafal-Borcz.jpg)
Stanisław Baj, Rzeka Bug | 2016, fot. Agata Ciołek // Rafał Borcz, Zatoka Victoriniego | 2015, fot. dzięki uprzejmości artysty
Tytuł wspólnej wystawy Stanisława Baja i Rafała Borcza w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy nawiązuje do znanego dzieła niemieckiego romantyzmu – Wędrowiec nad morzem mgły. Autor obrazu – Caspar David Friedrich w swoim doświadczeniu obcowania z naturą wskazywał na potrzebę samotności. Przebywanie w bliskości z naturą, postrzeganą z perspektywy konkretnego miejsca na ziemi, wytycza również drogę malarstwu Stanisława Baja i Rafała Borcza.
Samo miejsce traktowane jest przez nich jako obiektywny punkt obserwacji natury, który pozwala na odkrywanie jej tajemniczości i majestatu, a przez to również na poznawanie samego siebie. Rafał Borcz wspomina o niedostępnym, odciętym od świata miejscu, położonym w Bieszczadach, które od trzydziestu lat jest inspiracją dla jego malarstwa. Powtarzające się motywy, jak: jezioro z pojedynczym rzędem drzew, z pozostawioną na brzegu łódką, klucze odlatujących ptaków, wataha wilków, siedząca na gałęzi sowa – tworzą rozpoznawalną dla Rafała Borcza „ikonografię”.
![Wernisaż wystawy, Nad morzem mgieł, Stanisław Baj, Rafał Borcz, Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/stanislaw-baj-rafal-borcz-5.jpg)
Widok wystawy Nad morzem mgieł. Stanisław Baj, Rafał Borcz, fot. T. Zieliński
Artystę interesuje wyrażanie zmienności zjawisk natury, pór roku, próba oddania trudnej do określenia godziny dnia – tuż przed zapadającym zmierzchem lub wschodem słońca. Wyciszone pejzaże Rafała Borcza – o bardzo subtelnym rysunku – malowane są w pracowni, jako medytacja nad otaczającą rzeczywistością.
Z kolei płótna Stanisława Baja – zakładane szeroko, szybkimi, pionowymi pociągnięciami pędzla – z założenia rodzą się w plenerze – od wielu lat w tym samym miejscu – na niewielkim kawałku ziemi położonym nad Bugiem, w pobliżu Dołhobrodów.
![Wernisaż wystawy, Nad morzem mgieł, Stanisław Baj, Rafał Borcz, Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/stanislaw-baj-rafal-borcz-9-1.jpg)
Widok wystawy Nad morzem mgieł. Stanisław Baj, Rafał Borcz, fot. D. Gackowski
Powstają z zachwytu nad przyrodą, ale też z potrzeby poszukiwania uniwersum. W swych wielokrotnie powtarzanych widokach rzeki artysta w swobodny sposób przechodzi niekiedy do abstrakcji – monochromatyczna, prawie czarna powierzchnia płótna ożywiona zostaje jedynie delikatnym błyskiem światła.
![Wernisaż wystawy, Nad morzem mgieł, Stanisław Baj, Rafał Borcz, Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/stanislaw-baj-rafal-borcz-10-1.jpg)
Wernisaż wystawy Nad morzem mgieł. Stanisław Baj, Rafał Borcz, fot. D. Gackowski
Pomimo odmiennych koncepcji artystycznych obydwu malarzy zarówno u Stanisława Baja jak i Rafała Borcza znaleźć można to samo refleksyjne spojrzenie na naturę, z jednej strony budzącą zachwyt i skłaniającą do kontemplacji, a z drugiej – wywołującą grozę – nieokiełznaną.
/Danuta Pałys
![Wernisaż wystawy, Nad morzem mgieł, Stanisław Baj, Rafał Borcz, Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/stanislaw-baj-rafal-borcz-3.jpg)
Wernisaż wystawy Nad morzem mgieł. Stanisław Baj, Rafał Borcz, fot. D. Gackowski
Stanisław Baj.
Niemożliwe jest namalowanie rzeki
![Stanisław Baj obrazy malarstwo portfolio Niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2018/09/Stanislaw-Baj_14.jpg)
![Stanisław Baj obrazy malarstwo portfolio Niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2018/09/Stanislaw-Baj_14.jpg)
Stanisław Baj, Rzeka Bug | 2016, fot. Agata Ciołek
Tafla wody rzecznej w nieustannym ruchu jest materią niepodobną do żadnej innej materii świata. Z dala od dosłowności, obserwując i malując, w milczącym skupieniu staram się zgłębić istotę tego żywiołu; koloru, światła, nastroju, charakteru i cech struktury niezwykłego poruszenia tafli płynącej wody.
Jest skrzyżowaniem nici czasu z człowiekiem gdy przekracza jej nurt z jednego brzegu na drugi. Piony odbić w wodzie dzikich zarośli i nieba przekreśla idealnie pozioma kreska nazywająca ruch jej materii tworząc symbolicznie oś świata. Spokojnie pulsujące żywe lustro rzecznej wody odbija i przygląda się temu co na zewnątrz, ukazuje urodę i tajemnicę własnej głębi.
Słowa, nawet ciekawe, celne, prawdziwe, są stratą dla mojego malarstwa i dla mnie; wydają się bezużyteczne. Staram się czerpać z milczenia – szukać równowagi, ciszy, spokoju, bezwzględnej przejrzystości, czystości przekazu. Uwolnić się od samego siebie, od stresu, od niedobrego napięcia z poczuciem niewiedzy, jak namalować Rzekę, jak tego dokonać. Z nadzieją, że namalowanie małej historii jednej skromnej kreski nazywającej płynącą wodę rzeki, może dać mi na to szanse, rzeka i malarstwo podpowie trafną formę.
Stanisław Baj – urodzony w 1953 w Dołhobrodach nad Bugiem na Podlasiu. Studia w latach 1972-1978 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem profesorów: Michała Byliny, Jacka Siennickiego i Ludwika Maciąga. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni prof. Ludwika Maciąga. Od 1982 dydaktyk na ASP w Warszawie. W latach 2005-2012 prorektor ds. studenckich i naukowych. Obecnie jest profesorem Wydziału Malarstwa macierzystej uczelni i prowadzi pracownię dyplomującą malarstwa dla studentów od II do V roku. Mieszka we wsi Dołhobrody nad Rzeką Bug. Autor ponad 100 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Uczestniczył w ponad 100 wystawach zbiorowych. Prace artysty znajdują się w zbiorach muzeów polskich oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. Artysta wystawia głównie malarstwo i rysunek. Początkowo malował sceny rodzajowe inspirowane życiem wsi i naturą. Od lat 80. XX w. jego twórczość to pejzaż, głównie rzeka Bug oraz portret. Obrazy mają cechy uniwersalne a zarazem symboliczne, zwłaszcza liczne portrety matki artysty oraz zakola dzikiej rzeki Bug, malowane wprost z natury, od realistycznych po abstrakcyjne. Jest laureatem prestiżowej nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego za rok 2019, przyznanej przez Okręg Gdański ZPAP.
Rafał Borcz.
Miejsce, do którego wracam
![Rafał Borcz, Zatoka Victorioniego, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/rafal-borcz-zatoka-victoriniego-2015.jpg)
![Rafał Borcz, Zatoka Victorioniego, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/rafal-borcz-zatoka-victoriniego-2015.jpg)
Rafał Borcz, Zatoka Victoriniego | 2015, fot. dzięki uprzejmości artysty
Maluję to, czego mi brak. Moje obrazy są swego rodzaju ucieczką od otaczającej mnie rzeczywistości. Ich wewnętrzna ekspresja staje się odwrotnie proporcjonalna do zawirowań, klaustrofobiczności, nerwowego tempa i przekłamanych perspektyw codziennego życia. Stąd panująca w nich cisza, a także równowaga i stabilność układów kompozycyjnych. Kieruje mną mocna potrzeba bycia w świecie, który maluję. Nad każdym obrazem pracuję długo, nieraz przez kilka miesięcy. Lubię być pod jego wpływem, krążyć po jego orbicie. Z tego czerpię energię, ale też wewnętrzne wyciszenie i spokój. Malowanie daje mi poczucie szczęścia. Doświadczenie skrawka dzikiej natury najpierw na małym cyplu u wejścia zatoki, a potem przed sztalugą w pracowni, wycisza zgiełk rzeczywistości. Pozwala zobaczyć porządek w chaosie i wieczne trwanie w zmienności świata. Wtedy właśnie przez kurz i mgłę przeciera się światło sensu.
![Rafał Borcz, Zatoka węża, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/Rafal-Borcz-Zatoka-weza-2009.jpg)
![Rafał Borcz, Zatoka węża, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/Rafal-Borcz-Zatoka-weza-2009.jpg)
Rafał Borcz, Zatoka węża | 2009, fot. dzięki uprzejmości artysty
Obraz może być oknem, przez które to światło przenika do naszej codzienności. Malowanie to również silna potrzeba dzielenia się – to, że obraz staje się ważny dla drugiego człowieka, nadaje mojej pracy najgłębszy sens. Siła oddziaływania obrazu nie tkwi w tym, co on przedstawia, ani nawet w tym, do czego nas tematycznie odnosi – jego siłą jest ta obecność innej rzeczywistości, zaledwie niejasno przeczuwalnej. Obraz jest ciszą. Ważne jest to, o czym milczy. I do czego nas jego milczenie odnosi.
![Rafał Borcz, Lecąca sowa, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/rafal-borcz-sowa.jpg)
![Rafał Borcz, Lecąca sowa, niezła sztuka](https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2022/03/rafal-borcz-sowa.jpg)
Rafał Borcz, Lecąca sowa | 2015, fragment, fot. Rafał Borcz
Rafał Borcz – jest absolwentem Wydziału Malarstwa na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1999 r. otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Obecnie na macierzystej uczelni prowadzi Pracownię Rysunku. Artysta ma na koncie kilkanaście wystaw indywidualnych, a także uczestniczył w kilkudziesięciu zbiorowych. W 2000 r. otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, a pięć lat później Stypendium Fundacji Grazella. W 2001 został laureatem Grand Prix 35. Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa „Bielska Jesień”. Na tym samym biennale zdobywał też dwukrotnie Nagrodę Publiczności, w 2005 regulaminowe wyróżnienie, oraz w 2013 r wyróżnienia Gazety Wyborczej i Artinfo.pl. W 2007 r. Borcz otrzymał 1. Nagrodę na XXI Festiwalu Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. Niezależnie od tego artysta był nagradzany i wyróżniany także na innych konkursach praz pokazach (m.in. „Obraz Roku”, „Triennale Grafiki Polskiej”, „Lexmark European Art. Prize”, „Animalis”) . Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, rzeźbą i fotografią.
Nad morzem mgieł. Stanisław Baj, Rafał Borcz »
Organizator: Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
Kurator: Danuta Pałys
Okres trwania: 23 listopada 2021 – 16 stycznia 2022
Materiał pochodzi z katalogu wystawy:
Nad morzem mgieł. Stanisław Baj, Rafał Borcz »