Spór na temat wynalezienia fotografii i opracowania pierwszego zdjęcia w historii do dzisiaj zajmuje badaczy – wciąż dominującym pytaniem wydaje się to, czy na tytuł zasłużył Niépce czy raczej Daguerre?
Historii fotografii nie można opowiedzieć bez nawiązania do ewolucji wynalazku camery obscury (wykorzystywanego m.in. przez Leonarda da Vinci), która stała się podstawą aparatu fotograficznego – czy biorąc pod uwagę historię światłoszczelnej skrzynki z otworem, jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, który obraz jako pierwszy został trwale zatrzymany na światłoczułym papierze/szkiełku?
Prawie trzysta lat zajęło uczonym, artystom i alchemikom wynalezienie receptury na pełne zrozumienie zjawiska światłoczułości oraz zatrzymania światła na płaszczyźnie. W 1556 r. Georg Fabricius zbadał reakcję chlorku srebra na światło; następnie w XVII wieku Heindrich Schulze uzyskał reakcję chlorku srebra na płaszczyźnie pokrytej białą kredą.
Dopiero francuski fizyk i wynalazca Joseph Nicéphore Niépce w współpracy z bratem Claudem około roku 1814 umieścili w camerze obscurze pokryty chlorkiem srebra papier światłoczuły. Po dwóch latach eksperymentów udało im się w końcu utrwalić obraz, jednakże był on nietrwały (szybko ciemniał i zanikał) oraz był odwrócony tonalnie.
Latem 1827 roku Josephowi udało się udoskonalić formułę i powołać do życia pierwsze trwałe zdjęcie – Widok z okna w Le Gras. Fotografia pełna ziarna i bardzo wysokiego kontrastu wydaje się bardzo niedoskonała – o wyglądzie obrazu nie świadczyły jedynie chemiczne strony, ale również uwarunkowania techniczne: naświetlanie zdjęcia trwało osiem godzin (zmieniające położenie słońce wpłynęło na układ cieni i kontrastów).
Sukces możliwy był dzięki udoskonaleniu camery obscury w soczewkę (lub zestawy soczewek) – Niépce próbując poprawić wynalazek rozpoczął w Paryżu poszukiwania szkiełek i obiektywów – wedle historii opisanej przez Kaempfferta w Epokowych wynalazkach – Niépce zaprezentował swoją pierwszą fotografię paryskiemu szlifierzowi Chevelier – ten z kolei przekazał w 1826 r. nowinę i adres Niépce’a innemu entuzjaście fotografii – Jacque’owi Daguerre’owi1.
- J. Dziewit, Aparat i obrazy. W stronę kulturowej historii fotografii, Katowice 2014. ↩
Dziękujemy Ci, że czytasz nasze artykuły. Właśnie z myślą o takich cudownych osobach jak Ty je tworzymy. Osobach, które lubią czytać i doceniają nasze publikacje. Wszystko, co widzisz na portalu jest dostępne bezpłatnie, a ponieważ wkładamy w to dużo serca i pracy, to również zajmuje nam to sporo czasu. Nie mamy na prowadzenie portalu grantu ani pomocy żadnej instytucji. Bez Waszych darowizn nie będziemy miały funduszy na publikacje. Dlatego Twoje wsparcie jest dla nas bardzo ważne. Jeśli lubisz czytać niezłosztukowe artykuły – wesprzyj nas.
Dziękujemy Ci bardzo, Joanna i Dana, założycielki Fundacji Niezła sztuka