Poleca – Sylwia Kołowacik / Opolnocywparyzu.pl
Tego lata Paryż żyje głównie olimpiadą i paraolimpiadą, które rozegrają się między 26 lipca a 8 września. Nie jest to najlepszy czas na wyjazdy turystyczne ze względu na już widoczne utrudnienia w komunikacji miejskiej czy zawyżone ceny noclegów. Muzea funkcjonują jednak bez większych zakłóceń, a i oferta dla miłośników sztuki jest ciekawa. Jeśli planujecie odwiedzić stolicę Francji podczas wakacji, zobaczcie, którymi wystawami czasowymi warto się zainteresować.
1
Musée d’Orsay
„Paris 1874. Inventer l’impressionnisme”
(„Paryż 1874. Wynalezienie impresjonizmu”)
do 14 lipca 2024
Wystawa została zorganizowana przez Musée d’Orsay przy współpracy z National Gallery of Art w Waszyngtonie z okazji obchodów 150-lecia impresjonizmu.
Kuratorzy przenoszą nas do 1874 roku, kiedy to przy bulwarze des Capucines w Paryżu miała miejsce pierwsza niezależna wystawa artystów. To po tym wydarzeniu ci, którzy odważyli się zaprezentować nieakceptowane w tamtych czasach malarstwo, zostali nazwani impresjonistami.
Zobaczymy około 130 dzieł sztuki: prace z ekspozycji z 1874 roku skonfrontowane są z obrazami i rzeźbami, które pojawiły się w tym samym czasie na paryskim Salonie – oficjalnej, corocznej wystawie Akademii Sztuk Pięknych.
Ponadto do 11 sierpnia możemy wziąć udział w niesamowitym doświadczeniu wirtualnym, w trakcie którego na około czterdzieści minut przeniesiemy się w czasie do 1874 roku do Paryża, aby spotkać się z artystami podczas wieczoru inauguracyjnego Pierwszej Wystawy Impresjonistów.
2
Musée Marmottan Monet
„En jeu! Les artistes et le sport (1870–1930)”
(„W grze! Artyści i sport (1870–1930)”)
do 1 września 2024
Wystawa została zainspirowana igrzyskami organizowanymi tego roku w Paryżu. W trakcie zwiedzania możemy prześledzić wizualną historię sportu w latach 1870–1930 przez ponad sto znaczących prac z publicznych i prywatnych kolekcji z Europy, USA i Japonii.
Ekspozycja to swoisty portret społeczeństwa, które od drugiej połowy XIX wieku z coraz większym zaangażowaniem zaczęło przeznaczać wolny czas na zajęcia rekreacyjne i uczestnictwo w wydarzeniach sportowych. Nowe rozrywki odegrały istotną rolę u impresjonistów, którzy podejmowali te tematy w swoich pracach, ale także u kolejnych pokoleń artystów reprezentujących inne style, z kubizmem włącznie.
Louise Abbéma, Pierre Bonnard, Antoine Bourdelle, Gustave Courbet, Honoré Daumier, Robert Delaunay, Maurice Denis, Thomas Eakins, Émile Friant, Théodore Géricault, Max Klinger, Aristide Maillol, Claude Monet, Henri de Toulouse-Lautrec, Pierre Auguste Renoir, Auguste Rodin, Félicien Rops, Paul Signac, Alfred Sisley i Kees van Dongen – to tylko część nazwisk artystów, których prace zobaczymy na wystawie.
3
Musée de Montmartre
„Auguste Herbin, le maître révélé”
(„Auguste Herbin. Mistrz objawiony”)
do 15 września 2024
Retrospektywną wystawę poświęcono Auguste’owi Herbinowi (1882–1960), francuskiemu malarzowi, rytownikowi, rzeźbiarzowi i teoretykowi sztuki, który tworzył w różnych stylach: od postimpresjonizmu, przez fowizm, kubizm, po ostateczny zwrot w kierunku abstrakcji. W 1946 roku opracował własny system estetyczny zwany „Alphabet Plastique” (Alfabet Plastyczny), w którym połączył litery alfabetu z określonymi kolorami i formami geometrycznymi, tworząc zharmonizowane kompozycje – zobaczymy je na wystawie.
Przez osiemnaście lat Herbin mieszkał w Bateau-Lavoir na Montmartrze. Musée de Montmartre jako pierwsze paryskie muzeum zorganizowało ekspozycję prezentującą ewolucję twórczości tego artysty w mieście, w którym tworzył przez całe życie.
4
Musée d’Art Moderne de Paris
„Jean Hélion – La prose du monde”
(„Jean Hélion. Proza świata”)
do 18 sierpnia 2024
W Musee d’Art Moderne w ostatnim czasie możemy oglądać obszerne retrospektywy. Po obleganej wystawie poświęconej Nicolasowi de Staëlowi muzeum proponuje chronologicznie zorganizowaną ekspozycję prac francuskiego artysty Jeana Héliona.
Jean Hélion (1904–1987) był francuskim malarzem, który miał znaczący wpływ na rozwój sztuki abstrakcyjnej w XX wieku. Zyskał rozgłos w latach 30. dzięki swoim pracom opartym na abstrakcji geometrycznej. W późniejszym okresie swojej kariery zwrócił się ku bardziej figuratywnemu malarstwu, eksplorując tematy codzienności i życia miejskiego.
„Jean Hélion. La prose du monde” gromadzi ponad 150 prac (103 obrazy, 50 rysunków, zeszyty i bogatą dokumentację), rzadko pokazywanych publicznie, z francuskich i międzynarodowych instytucji, a także licznych kolekcji prywatnych.
Liczba obrazów, wszechstronność ich stylów i tematów, powtarzająca się symbolika – to wszystko powoduje, że przechadzając się przez sale muzeum, zatracamy się w intymnym świecie wielowymiarowej twórczości artysty.
5
Fondation Louis Vuitton
„Matisse, L’Atelier rouge”
(„Matisse, Czerwone studio”)
do 9 września 2024
Nieduża, lecz ciekawa wystawa koncentruje się wokół genezy i historii słynnego arcydzieła Henriego Matisse’a L’Atelier rouge (pol. Czerwone studio), stworzonego przez artystę w 1911 roku na zamówienie Siergieja Szczukina, który następnie zrezygnował z zakupu zleconej pracy.
L’Atelier rouge przyjechało do Paryża z Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku. Ten wielkich rozmiarów obraz będący centralnym punktem ekspozycji przedstawia pracownię artysty wypełnioną jego obrazami, rzeźbami, meblami i przedmiotami dekoracyjnymi.
Organizatorzy podjęli wysiłek, aby zebrać przedstawione na nim prace i wystawić je wszystkie razem w jednej przestronnej sali.
Wystawę kończy praca o podobnym tytule i klimacie, Grand Intérieur rouge (pol. Duże czerwone wnętrze), którą artysta stworzył ponad trzydzieści lat później i która obecnie należy do kolekcji Centre Pompidou.
Artykuł sprawdzony przez system Antyplagiat.pl
Dziękujemy Ci, że czytasz nasze artykuły. Właśnie z myślą o takich cudownych osobach jak Ty je tworzymy. Osobach, które lubią czytać i doceniają nasze publikacje. Wszystko, co widzisz na portalu jest dostępne bezpłatnie, a ponieważ wkładamy w to dużo serca i pracy, to również zajmuje nam to sporo czasu. Nie mamy na prowadzenie portalu grantu ani pomocy żadnej instytucji. Bez Waszych darowizn nie będziemy miały funduszy na publikacje. Dlatego Twoje wsparcie jest dla nas bardzo ważne. Jeśli lubisz czytać niezłosztukowe artykuły – wesprzyj nas.
Dziękujemy Ci bardzo, Joanna i Dana, założycielki Fundacji Niezła sztuka