O czym chcesz poczytać?
  • Słowa kluczowe

  • Tematyka

  • Rodzaj

  • Artysta

Do 12 razy sztuka. Czyli co artystom chodzi po głowie?



Przekaż nam 1.5%. Wesprzyj naszą edukacyjną misję »

Nie piknik, lecz niepowtarzalna atmosfera.
Édouard Manet

Do 12 razy sztuka, Edouard Manet, ilustracja, Niezła Sztuka

Do 12 razy sztuka. Czyli co artystom chodzi po głowie?, ilustracje: Nikodem Pręgowski

15 maja 1863 roku paryska publiczność zwiedzająca Salon Odrzuconych miała okazję zobaczyć wiele niezwykłych dzieł, a wśród nich obraz zatytułowany Śniadanie na trawie (Le Déjeuner sur l’herbe) autorstwa młodego, trzydziestojednoletniego wówczas artysty, Édouarda Maneta (1832−1883). Obraz wywołał chyba największą sensację na wystawie, ale wcale nie dlatego, że bardzo się publiczności spodobał.

Było dokładnie odwrotnie; dzieło zostało bezlitośnie wykpione, a recenzje krytyków sztuki, które ukazały się w paryskiej prasie kilka dni po otwarciu wystawy, pełne były komentarzy o żartach z publiczności, jakie zrobił sobie ów młody malarz, wystawiając na widok publiczny „żywe rany”.

Édouard Manet Śniadanie na trawie, sztuka francuska, Musee d'Orsay, Paryż, niezła sztuka

Édouard Manet, Śniadanie na trawie | 1863, Musée d’Orsay, Paryż

Krytycy zastanawiali się także, co skłoniło inteligentnego artystę do stworzenia tak absurdalnego obrazu. Odrębną kategorię stanowiły drukowane w gazetach karykatury dzieła, w których przedstawiono je w sposób koślawy i komiczny.

Do 12 razy sztuka, Edouard Manet, ilustracja, Niezła Sztuka

Do 12 razy sztuka. Czyli co artystom chodzi po głowie?, ilustracje: Nikodem Pręgowski

Z dzisiejszego punktu widzenia łatwo jest wszystkie te oceny skwitować lekceważącym wzruszeniem ramion; wiemy przecież, że Śniadanie na trawie należy do największych dzieł nowoczesnego malarstwa. Zastanawiacie się jednak pewnie, co konkretnie sprawiło, że publiczność i krytycy tak źle ocenili obraz Maneta?

Podwójny autoportret. Frida Kahlo

Do 12 razy sztuka, Frida Kahlo, ilustracja, Niezła Sztuka

Do 12 razy sztuka. Czyli co artystom chodzi po głowie?, ilustracje: Nikodem Pręgowski

Jak dobrze wiecie, autoportret to dzieło sztuki, w którym artysta przedstawił sam siebie. Zapewne wiecie też, że ambicją każdego artysty malującego portret, w tym także swój własny, jest oddanie nie tylko wyglądu, ale też tego, co z wyglądu można wyczytać (przynajmniej czasami), a więc osobowości, nastroju, być może także niektórych doświadczeń portretowanej osoby. Jest to niezwykle trudne zadanie i nie każdemu artyście to się udaje. Czasem, by temu sprostać, twórcy uciekają się do nietypowych rozwiązań. Z całą pewnością takim pomysłem jest namalowanie własnego portretu w wersji podwójnej.

Tak właśnie zrobiła meksykańska artystka Frida Kahlo (1907−1954) w dziele zatytułowanym Dwie Fridy (Las dos Fridas), namalowanym w 1939 roku, znajdującym się w Museo de Arte Moderno w Meksyku.

Frida Kahlo, Dwie Fridy, sztuka meksykańska, Niezła Sztuka

Frida Kahlo, Dwie Fridy | 1939, Museo de Arte Moderno, Meksyk

Frida Kahlo jest jedną z najbardziej popularnych artystek XX wieku, ponieważ była obdarzona niezwykłą wyobraźnią i talentem, dzięki którym potrafiła pokazać świat swoich własnych, bardzo prywatnych przeżyć.

Do 12 razy sztuka, Frida Kahlo, ilustracja, Niezła Sztuka

Do 12 razy sztuka. Czyli co artystom chodzi po głowie?, ilustracje: Nikodem Pręgowski

Twórczość Fridy jest z jednej strony niezwykła i pełna tajemniczych wizji, a z drugiej bardzo dramatyczna, została bowiem w znacznym stopniu ukształtowana przez cierpienia, których artystka doznała w swoim życiu. Można nawet powiedzieć, że tragiczny w skutkach wypadek, któremu uległa w wieku osiemnastu lat spowodował, że zajęła się malarstwem.

Malarz − szaman. Jackson Pollock

Do 12 razy sztuka, Jackson Pollock, ilustracja, Niezła Sztuka

Do 12 razy sztuka. Czyli co artystom chodzi po głowie?, ilustracje: Nikodem Pręgowski

Wokół płótna porusza się artysta. Okrąża je z wszystkich stron, od czasu do czasu krocząc także po jego powierzchni. W ręku trzyma puszkę z farbą oraz pędzel lub patyk. Co chwila schyla się ku podłodze, aby sięgnąć po inną puszkę, wiaderko lub słoik. Malarz wykonuje nad płótnem zamaszyste gesty, chlapiąc zamoczonym w farbie patykiem lub pędzlem, czasem wylewa farbę z pojemnika na płótno cienkimi strużkami. Na jego powierzchni powstaje plątanina smug farby oraz zagęszczające się skupisko plam i kleksów różnego koloru.

W efekcie obraz przypomina gigantyczną pajęczą sieć, odległą galaktykę, powierzchnię ściany jaskini z wymalowanymi tajemniczymi gryzmołami, albo rzadki minerał, widziany w mikroskopowym powiększeniu.

Jackson Pollock, Lee Krasner, niezła sztuka

Jackson Pollock, Numer 1 (Lawendowa mgła) | 1950, National Gallery of Art, Waszyngton, © The Pollock-Krasner Foundation

Być może część z was odbiera takie dzieła, jak Zaczarowany las (Enchanted Forest) z 1947 roku, znajdujący się w Peggy Guggenheim Collection w Wenecji, jako przypadkowe bazgroły i mechaniczne chlapanie farbą.

Do 12 razy sztuka, Jackson Pollock, ilustracja, Niezła Sztuka

Do 12 razy sztuka. Czyli co artystom chodzi po głowie?, ilustracje: Nikodem Pręgowski

Warto, żebyście jednak wiedzieli, że artysta dochodził do wypracowanej przez siebie formuły w sposób systematyczny i przemyślany, wykorzystując rozmaite inspiracje. Należy do nich między innymi fascynacja niezbadanymi i tajemniczymi obszarami ludzkiego umysłu, których aktywność uważał za źródło swoich dzieł i wielu osiągnięć człowieka.


Fragment pochodzi z książki:
Do 12 razy sztuka.
Czyli co artystom chodzi po głowie? »

tekst: Filip Pręgowski
ilustracje: Nikodem Pręgowski
Wydawnictwo Na przykład
Toruń 2022



Portal NiezlaSztuka.net prowadzony jest przez Fundację Promocji Sztuki „Niezła Sztuka”. Publikacje finansowane są głównie dzięki darowiznom Czytelników. Dlatego Twoja pomoc jest bardzo ważna. Jeśli chcesz wesprzeć nas w tworzeniu tego miejsca w polskim internecie na temat sztuki, będziemy Ci bardzo wdzięczni.

Wesprzyj »



Dodaj komentarz