Współczesna sztuka rosyjska miała stworzyć nową wspólnotę komunikacyjną kraju rozciągającego się na kilka stref czasowych. Twórcy zaznali w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat znaczących zmian w organizacji państwa i życia społecznego. Sztuka mówi zatem o rzeczach niełatwych, jeszcze przez społeczeństwo nieprzepracowanych. Im trudniejsze, mocniej zagłębione w historię i traumę – tym ważniejsze.
Rosyjska sztuka współczesna w odsłonie Andreya Remneva dotyczy przede wszystkim komunikacji, porozumienia i miłości – silnego uczucia dyktującego pozytywne zachowanie w stosunku do innego, nawet wbrew własnym interesom. Tajemniczość pojmowana jako wartość, odniesienie do przestrzeni i jej prywatności, gloryfikacja banalnych czynności, na które składa się życie, wplatanie do twórczości wątków biograficznych, zainteresowanie rosyjskim konstruktywizmem – to znaki rozpoznawcze Andreya Remneva.
Urodzonego w 1962 roku w Jachromie artystę fascynuje bajkowy, surrealistyczny świat. Jego obrazy wyróżniają się dbałością o szczegóły i drobiazgową dekoracją w stylu rosyjskiego malarstwa ikonograficznego. Jak sam wielokrotnie podkreśla – inspiracje czerpie z twórczości współczesnych artystów takich jak: Jan Fabre, Jeff Koons, Takashi Murakami, Louise Bourgeois i Damien Hirst. Bliski jest mu także pod względem kształtów i kolorów język modowy Josepa Fonta i Yves Saint Laurenta – Remnev podziwia jego mistrzostwo i poczucie proporcji, które stara się wplatać w swoją twórczość.
Każdy obraz z serii Twarz Natury reprezentuje różne stany duszy i natury. Pole bitwy to dusza człowieka w walce z namiętnościami. Kierunek wiatru ukazuje mistyczne uczucie połączenia z naturą. Fajerwerki przedstawiają uczucie radości. Grzmot i błyskawica reprezentuje dreszczyk nieprzewidywalnej siły natury.
Seria, jak cała twórczość Remneva, inspirowana jest Italią. Kultura rosyjska słynie z wrażliwości i podatności na włoskie wpływy. Kreml moskiewski, Sobór Uspieński, Sobór św. Michała Archanioła zostały zbudowane we współpracy z włoskimi architektami i stały się integralną częścią kultury. Nawet rosyjska suknia ludowa, słynna kurtka bez rękawów oraz kokosznik, sięgają swymi początkami mody włoskiej. Andrey Remnev często podróżuje do Włoch, a te doświadczenia nazywa podstawą swojego malarstwa. Wizyty w Pozzuoli i Neapolu, a także miłość do włoskich artystów, Piera della Francesca i Benozza Gozzolego, znajdują odzwierciedlenie w twórczości Remneva.
Wszystkie jego obrazy służą do spokojnego oglądania, są logiczne i racjonalne. Ich maestria wynika z ogromnej cierpliwości artysty. Twórczość Andreya Remneva opiera się nie tylko na tradycji pisania ikon, ale również na rosyjskim malarstwie XVII-wiecznym. Był to czas, gdy kultura rosyjska nie zerwała jeszcze ze swoją tradycją, a jednocześnie czerpała właśnie z wpływów włoskich. Te wszystkie inspiracje odcisnęły piętno zarówno na technice, jak i na całej wizji malarza.
Podczas kontemplacji obrazów Remneva widać, że przelewa na obraz to, co czuje, to, co głęboko go dotyka. Dodatkowo używa swojej twórczości jako pola dyskusji na trudne tematy. Wskazuje na potrzebę zmian, na budowanie pokolenia, które z jednej strony będzie otwarte na świat, będzie odkrywało indywidualizm, ale z poszanowaniem tradycji. Twórczość Andreya Remneva należy umiejscowić gdzieś pomiędzy odległą przeszłością a współczesnością.
Dziękujemy Ci, że czytasz nasze artykuły. Właśnie z myślą o takich cudownych osobach jak Ty je tworzymy. Osobach, które lubią czytać i doceniają nasze publikacje. Wszystko, co widzisz na portalu jest dostępne bezpłatnie, a ponieważ wkładamy w to dużo serca i pracy, to również zajmuje nam to sporo czasu. Nie mamy na prowadzenie portalu grantu ani pomocy żadnej instytucji. Bez Waszych darowizn nie będziemy miały funduszy na publikacje. Dlatego Twoje wsparcie jest dla nas bardzo ważne. Jeśli lubisz czytać niezłosztukowe artykuły – wesprzyj nas.
Dziękujemy Ci bardzo, Joanna i Dana, założycielki Fundacji Niezła sztuka