O czym chcesz poczytać?
  • Słowa kluczowe

  • Tematyka

  • Rodzaj

  • Artysta

Ryszard Kuba Grzybowski



Potrzebujemy Twojej pomocy. Wesprzyj nas »

Ryszard Kuba Grzybowski to jeden z łódzkich artystów – rysownik, grafik, malarz, projektant i poeta, od ponad pół wieku komentujący w swojej twórczości lokalne życie artystyczne, ale też przemiany społeczno-obyczajowe zachodzące w otaczającej go rzeczywistości. Urodzony w Warszawie w 1933 roku, w 1946 roku wraz z rodziną zamieszkał w Łodzi, z którą związał swoje artystyczne losy, choć studia odbył na Wydziale Grafiki Propagandowej w Katowicach (1953-1954) – filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1955-1958), którą ukończył dyplomem w Pracowni Plakatu pod kierunkiem prof. Henryka Tomaszewskiego – jednego z najwybitniejszych twórców polskiej szkoły plakatu, której Grzybowski jest jednym z kontynuatorów.

U źródeł jego twórczych poszukiwań jest rysunek: ołówkiem, węglem, tuszem, długopisem, często podmalowywany temperą lub akwarelą, realizowany na różnorodnym podłożu – od kartonów po luźne kartki papieru, na których bezustannie notuje swoje podszyte emocjami refleksje na temat historii i współczesności, natury i cywilizacji, jednostki i społeczeństwa.

wczoraj, dziś, jutro… Retrospektywna wystawa twórczości Ryszarda Kuby Grzybowskiego >>

Ryszard Kuba Grzybowski zaprojektował plakaty do wielu wydarzeń ogólnopolskich, reklamujących, np. 60 lat polskiego jazzu, Festiwale Stołecznych Ognisk Artystycznych czy eliminacje do Festiwalu Piosenki Żołnierskiej. Jego prace brały udział w tak prestiżowych konkursach, jak: Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Ogólnopolskie Przeglądy Plakatu Muzealnego w Przemyślu czy Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie (edycje III, IV, V, VII i XI). W latach 1970-1994 dużo wystawiał za granicą, m.in. na IV Międzynarodowym Biennale „Sport w sztuce” (Madryt, 1973), w licznych zbiorowych wystawach polskiego plakatu w Luksemburgu (1973), New Delhi, Bukareszcie (1974), Brukseli (1975), Hamburgu (1976), Nowym Jorku, Hawanie (1978); uczestniczył w Międzynarodowym Sympozjum Performance w Aspen w Colorado, USA (1973), Plenerach Olimpijskich w Spale, Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie, Międzynarodowym Triennale Rysunku we Wrocławiu, I Ogólnopolskiej Wystawie Znaków Graficznych w Muzeum Śląskim (1969). Znaczącym wydarzeniem była też indywidualna wystawa grafik i rysunków Ryszarda Kuby Grzybowskiego w Everhart Museum w Pensylwanii w 1976 roku. Z ostatnich ekspozycji zbiorowych, w których uczestniczyły prace artysty wymienić należy „KOMUNIKAT LDZ. Projektowanie graficzne w kręgu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi” – prezentację plakatów w Muzeum Plakatu w Wilanowie roku czy „Polska Szkoła Plakatu oraz kontynuatorzy” – wystawę plakatów ze zbiorów Teatru Wielkiego w Łodzi w 2017 roku.

Dopełnieniem twórczości Ryszarda Kuby Grzybowskiego w dziedzinie plakatu autorskiego są typograficzne projekty reklam i logotypów, programy, katalogi, książki i albumy będące efektem współpracy artysty z łódzkimi i ogólnopolskimi przedsiębiorstwami, stowarzyszeniami, instytucjami kultury, redakcjami, np. magazynem kulturalnym Łodzi i województwa łódzkiego Kalejdoskop, w którym w latach 1974-1980 artysta pełnił funkcję redaktora graficznego, a do 2013 roku do każdego numeru miesięcznika wykonywał kameralne rysunki, które również zostaną zaprezentowane na wystawie. Uzupełnieniem tej aktywności rysunkowo-projektowej są czarno-białe grafiki z lat 60. i 70., w których artysta przedstawia swoją wizję natury pulsującej biologizmem i ekspresją żywiołów, a zarazem zabawę bimorficznością jej form, z czasem coraz bardziej zmierzając ku abstrakcji. Ciekawostką są przykłady malarstwa akrylowego: pełne odautorskich aluzji i symboliki portrety i autoportrety, pejzaże morskie, górskie, leśne, z motywami architektury, w ostatnich latach coraz bardziej minimalistyczne i monochromatyczne, podobnie jak rysunki i grafiki oddające temperament autora, poparty wielką wyobraźnią wynikającą z ciekawości świata, fascynacji światem natury, poszukiwania wewnętrznego porządku w chaosie atakujących nas bodźców i zdarzeń.

/Monika Nowakowska


Galeria

Lord Jim Teatr Wielki w Łodzi, niedatowany, offset barwny, papier 98x67,5 cm

Lord Jim Teatr Wielki w Łodzi, niedatowany, offset barwny, papier 98×67,5 cm

Trening I | 1972, tempera, węgiel, tusz, papier 64,5x49,5, własność Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Trening I | 1972, tempera, węgiel, tusz, papier 64,5×49,5, własność Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Halka | 1967, offset barwny, papier 98,5x68,5 cm

Halka | 1967, offset barwny, papier 98,5×68,5 cm

emdrawing and graphics exhibition: October 3 trough 31 | 1976 Everhart Museum Pensylwania, offset barwny, papier 98,6x67,5 cm

emdrawing and graphics exhibition: October 3 trough 31 | 1976 Everhart Museum Pensylwania, offset barwny, papier 98,6×67,5 cm

Festiwal folkloru ziemi łódzkiej Sieradz 1974, offset barwny, papier 97,5x67,5 cm

Festiwal folkloru ziemi łódzkiej Sieradz 1974, offset barwny, papier 97,5×67,5 cm

Chrońmy zabytki Łodzi. Doroczny zjazd społecznych opiekunów zabytków grudzień 1972, offset barwny, papier 83,5x58 cm

Chrońmy zabytki Łodzi. Doroczny zjazd społecznych opiekunów zabytków grudzień 1972, offset barwny, papier 83,5×58 cm

Ryszard-Kuba-Grzyb_040

Ryszard-Kuba-Grzyb_019

Ryszard-Kuba-Grzyb_018

Ryszard-Kuba-Grzyb_004

Ryszard-Kuba-Grzyb__MG_5966

Ryszard-Kuba-Grzyb__MG_5944

Ryszard-Kuba-Grzyb__MG_5935

Cykl Bieszczady – Kalnica | 1964, tusz, odcisk, papier 49,5x68, własność Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Cykl Bieszczady – Kalnica | 1964, tusz, odcisk, papier 49,5×68, własność Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Cykl Bieszczady – Hnatowe Berdo | 1965, tusz, odcisk, papier 49,5x68, własność Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Cykl Bieszczady – Hnatowe Berdo | 1965, tusz, odcisk, papier 49,5×68, własność Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Granica III | 2017, tusz, akryl 35x25,5 cm

Granica III | 2017, tusz, akryl 35×25,5 cm

Granica II | 2017, tusz, akryl 35x25,5 cm

Granica II | 2017, tusz, akryl 35×25,5 cm


Dziękujemy Ci, że czytasz nasze artykuły. Właśnie z myślą o takich cudownych osobach jak Ty je tworzymy. Osobach, których nie przerażają długie artykuły, które lubią czytać i doceniają nasze publikacje. Wszystko, co widzisz na portalu jest dostępne bezpłatnie, a ponieważ wkładamy w to dużo serca i pracy, to również zajmuje nam to sporo czasu. Nie mamy na prowadzenie portalu grantu ani pomocy żadnej instytucji. Bez Waszych darowizn nie będziemy miały funduszy na publikacje. Dlatego Twoje wsparcie jest dla nas bardzo ważne. Jeśli lubisz czytać niezłosztukowe artykuły – wesprzyj nas. Nawet niewielka kwota ma ogromne znaczenie. Zwłaszcza teraz potrzebujemy Twojej pomocy bardziej niż kiedykolwiek.
Dziękujemy Ci bardzo, Asia i Dana, założycielki Fundacji Niezła sztuka



Portal NiezlaSztuka.net prowadzony jest przez Fundację Promocji Sztuki „Niezła Sztuka”. Wszystkie publikacje finansowane są dzięki darowiznom Czytelników. Dlatego Twoja pomoc jest bardzo ważna. Jeśli chcesz wesprzeć nas w tworzeniu tego miejsca w polskim internecie na temat sztuki, będziemy Ci bardzo wdzięczni. Nawet 1 zł ma dla nas ogromne znaczenie.

Wesprzyj »



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *




Niezła Sztuka?
Czytam. Lubię. Wspieram.
Spodobał Ci się artykuł? Wesprzyj nas »