O czym chcesz poczytać?
  • Słowa kluczowe

  • Tematyka

  • Rodzaj

  • Artysta

VII Międzynarodowa Konferencja Witkacologiczna „Witkacy – nowe wyzwania”



Przekaż nam 1.5%. Wesprzyj naszą edukacyjną misję »

VII Międzynarodowa Konferencja Witkacologiczna „Witkacy – nowe wyzwania”
Biały Spichlerz, ul. Szarych Szeregów 12, Słupsk
26–28.09.2024

Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Instytut Witkacego i redakcja pisma „Witkacy!” zapraszają do udziału w VII Międzynarodowej Konferencji Witkacologicznej „Witkacy – nowe wyzwania”.

VII Międzynarodowa Konferencja Witkacologiczna „Witkacy – nowe wyzwania”

Tegoroczna sesja wypada w stulecie przełomowych wydarzeń w życiu Witkacego-artysty. Pod koniec 1924 roku zerwał z malarstwem olejnym, by wkrótce potem założyć Firmę portretową „S.I. Witkiewicz”. W Toruniu wystawił Wariata i zakonnicę (prapremiera miała tytuł Wariat i pielęgniarka) i ukończył dramat Matka. Poznał swojego późniejszego długoletniego przyjaciela Teodora Białynickiego-Birulę i jego żonę Helenę – niezmiernie ważnych dla Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Ich zbiór dzieł malarskich Witkacego stanowi trzon naszej wspaniałej kolekcji, która w tym roku wzbogaciła się o kolejne dwa niezwykłe portrety.

W ciągu 5 lat od poprzedniej sesji wiele się w witkacologii wydarzyło: Bibliografia Stanisława Ignacego Witkiewicza zwieńczyła wydanie 25 tomów jego Dzieł zebranych. Powieść Nienasycenie ukazała się po białorusku, Pożegnanie jesieni po ukraińsku, a Narkotyki po angielsku. Po ponad trzydziestoletniej przerwie miały miejsce duże wystawy prezentujące wiele nieznanych prac – „Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia” w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz „Witkacy + inspiracje” w Muzeum Historii Katowic. Wpływ twórczości Witkacego skonfrontowany został z twórczością jego zakopiańskiego przyjaciela Edmunda Strążyskiego, pokazaną na wystawie w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.

Opublikowana została pierwsza monografia obejmująca wszystkie obszary aktywności twórczej – Witkacy. Drapieżny umysł. Wyszedł 15. już numer periodyku „Witkacy!”. Ukazał się też zbiór esejów nestora witkacologii Janusza Deglera zatytułowany Obecność Witkacego, co stwarza okazję, by na tegorocznej sesji szczególnie podziękować Profesorowi za Dzieła zebrane i za wszystko, co zrobił, aby świat poznał, docenił i zachwycił się naszym wielkim artystą. Dramatyczne zmiany na świecie – wszechobecne kłamstwo doby Internetu, czyli współczesna Blaga, Sztuczna Inteligencja zastępująca artystów, pisarzy i redaktorów, język polityki zagłuszający język sztuki – potwierdzają aktualność myśli Witkacego.

Uniwersalny i wszechstronny charakter twórczości Witkacego sprawia, że zainteresowanie nią w kraju i za granicą stanowi inspirację dla wielu współczesnych artystów. Pragniemy, aby obecna sesja ukazała tę wszechstronność, a jednocześnie inspirowała do nowych interpretacji. Zachęcamy do zmierzenia się z ugruntowanymi poglądami. Chcemy, by konferencja stworzyła każdemu uczestnikowi możliwość zbudowania poszerzonej i pełniejszej perspektywy postrzegania dzieła Witkacego dzięki wymianie myśli „drapieżnych umysłów” – filozofów, teoretyków, historyków i krytyków sztuki, literaturoznawców, teatrologów oraz miłośników jego twórczości. Zapraszamy do zgłaszania oryginalnych i niepublikowanych wcześniej propozycji wystąpień dotyczących:

– refleksji, czy Sztuczna Inteligencja to spełnienie Witkacowskiego proroctwa o końcu sztuki oraz powszechnej automatyzacji i mechanizacji Istnień Poszczególnych?
– biografii – np. nieznanych wątków biograficznych dotyczących osób z kręgu Witkacego i ich relacji z nim (takich jak np.: Tadeusz Boy-Żeleński, Leon Chwistek, Witold Gombrowicz, Roman Ingarden, Bronisław Malinowski, Bruno Schulz, Karol Irzykowski, Karol Szymanowski, Debora Vogel,…);
– twórczości – np. informacje o odkryciu nieznanych dzieł malarskich, fotograficznych, literackich, teatralnych, publicystycznych, filozoficznych i nowe ich interpretacje, itp.;
– współczesnych inspiracji i różnorodnych form obecności w kulturze i nauce (w kraju i za granicą), w tym recepcji twórczości;
– dzielenia się doświadczeniami z inscenizacji teatralnych, adaptacji literackich, a także prezentacji problemów translatorskich;
– wykorzystania cyfrowych narzędzi w pracy nad dorobkiem Witkacego; obecności artysty i jego twórczości w świecie wirtualnym;
– innych zagadnień – nieszablonowych ujęć, niemieszczących się w wyżej wymienionych kategoriach.

Zgłoszenia referatów (w języku polskim lub angielskim) – tytuł z abstraktem (około 250 słów) prosimy wysyłać na formularzu zgłoszeniowym w terminie do 30 czerwca 2024 r. na adres:
[email protected]

Potwierdzenie akceptacji zgłoszenia i decyzja o włączeniu referatu do programu sesji zostaną przekazane Autor(k)om w terminie do połowy lipca 2024 r. Referaty zostaną opublikowane w tomie pokonferencyjnym. Szczegółowe wskazówki redakcyjne dotyczące sposobu przygotowania tekstu i ilustracji zostaną przekazane wkrótce po zakończeniu konferencji.

więcej informacji »


fleuron niezła sztuka pipsztok

Dziękujemy Ci, że czytasz nasze artykuły. Właśnie z myślą o takich cudownych osobach jak Ty je tworzymy. Osobach, które lubią czytać i doceniają nasze publikacje. Wszystko, co widzisz na portalu jest dostępne bezpłatnie, a ponieważ wkładamy w to dużo serca i pracy, to również zajmuje nam to sporo czasu. Nie mamy na prowadzenie portalu grantu ani pomocy żadnej instytucji. Bez Waszych darowizn nie będziemy miały funduszy na publikacje. Dlatego Twoje wsparcie jest dla nas bardzo ważne. Jeśli lubisz czytać niezłosztukowe artykuły – wesprzyj nas.
Dziękujemy Ci bardzo, Joanna i Dana, założycielki Fundacji Niezła sztuka



Portal NiezlaSztuka.net prowadzony jest przez Fundację Promocji Sztuki „Niezła Sztuka”. Publikacje finansowane są głównie dzięki darowiznom Czytelników. Dlatego Twoja pomoc jest bardzo ważna. Jeśli chcesz wesprzeć nas w tworzeniu tego miejsca w polskim internecie na temat sztuki, będziemy Ci bardzo wdzięczni.

Wesprzyj »



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *