70 prac Witkacego, jednego z najważniejszych i najbardziej fascynujących polskich artystów XX wieku, znalazło się na uruchomionej właśnie pierwszej odsłonie internetowej platformy witkacykatalog.com. Do końca roku opublikowanych zostanie ponad 500 prac artysty. Docelowo Katalog Dzieł Zebranych Witkacego, który powstaje pod auspicjami Fundacji Common Arts, będzie największą i jedyną na świecie spójną, wirtualną bazą wiedzy dotyczącej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza. Projekt obejmuje kompletną dokumentację twórczości artysty, w tym nie tylko prace malarskie i rysunkowe, ale również fotografie i działania paraartystyczne. Redaktorem naczelnym katalogu jest dr Paweł Polit.
Stanisław Ignacy Witkiewicz powszechnie nazywany jest wizjonerem wyprzedzającym swoją epokę, a zarazem dotkliwie rzeczowym prześmiewcą. Przenikliwość jego sądów i katastroficznych przepowiedni pozwala odkrywać go wciąż na nowo. Jego twórczość jest poszukiwana, analizowana i dyskutowana od dziesięcioleci. Stała się także inspiracją dla setek artystów z kręgu sztuki, filmu i muzyki z całego świata.
„W ciągu ostatniego trzydziestolecia badania nad twórczością Witkacego rozwinęły się w wielu kierunkach i ujawnionych zostało wiele nieznanych jego dzieł. Zmieniły się też perspektywy interpretacji jego dokonań i strategii twórczych. Opracowywane przez nas dzieła i udostępnienie ich w Katalogu Dzieł Zebranych Witkacego mają za zadanie zaprezentowania użytkownikom wielostronnego ujęcia jego artystycznej spuścizny” – mówi dr Paweł Polit, redaktor naczelny katalogu.
Na platformie witkacykatalog.com znaleźć można dzieła artysty pochodzące z kolekcji muzealnych i prywatnych, a dostęp do Katalogu Dzieł Zebranych Witkacego jest bezpłatny. Jego użytkownicy mają możliwość przeglądania prac i wyszukiwania ich według kategorii lub materiału, na którym zostały wykonane. Wszystkie udostępnione obiekty opatrzone są opisami dotyczącymi okresu powstania obiektu, techniki jego wykonania, wymiarów i innych szczegółów związanych z prezentowaną pracą.
Liczba obrazów i rysunków stworzonych przez Witkacego nie jest dokładnie znana. Na początku lat 30. artysta ogłosił narysowanie trzytysięcznego portretu. Liczba ta nie uwzględnia jednak ani większości obrazów olejnych i rysunków ołówkiem czy węglem, ani ponad tysiąca znanych prac z lat 30. XX wieku.
„Jego artystyczny dorobek szacuje się na ponad 4000 obiektów. Wiele dzieł Witkacego nie zachowało się do naszych czasów i są znane tylko z fotografii lub publikacji w przedwojennych czasopismach. Liczne prace zostały zagubione w czasie drugiej wojny światowej, zarówno w Polsce, jak i za granicą. O istnieniu wielu wiemy, ale nie znamy ich z reprodukcji. Szacuje się, że poszukiwanych jest jeszcze setki nieznanych prac artysty. Dlatego tworząc katalog jednocześnie ich poszukujemy. Zwracamy się z prośbą o kontakt do wszystkich, którzy odkryli prace Witkacego w archiwach rodzinnych czy kolekcjach prywatnych. Można to zrobić za pomocą strony witkacykatalog.com” – mówi Iwona Wojnarowicz, prezeska zarządu Fundacji Common Arts.
Katalog Dzieł Zebranych Witkacego będzie na bieżąco aktualizowany i rozbudowywany. Obok szczegółowych informacji o dziełach, na platformie witkacykatalog.com znajdą się również eseje, komentarze i analizy badawcze. Zespół Fundacji Common Arts pracuje także nad innowacyjnym systemem filtracji dzieł, który pozwoli na odkrywanie tych samych prac artysty w nowych kontekstach.
„Jesteśmy przekonani, że katalog raisonné Witkacego, dający badaczom i publiczności dostęp do odwzorowanych w wysokiej jakości prac wybitnego artysty, dostarczy wspaniałego pod względem artystycznym materiału do badań nad polską sztuką do 1939 roku i lepszego zrozumienia procesów społecznych, których była częścią” – dodaje Iwona Wojnarowicz.
Za realizację katalogu odpowiada zespół Fundacji Common Arts pod nadzorem najwybitniejszych Witkacologów. Partnerami projektu są Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem i Muzeum Sztuki w Łodzi. Patronami medialnymi są „Tygodnik Powszechny” oraz magazyn „Spotkania z Zabytkami”. Projekt został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Cyfrowa”.