O czym chcesz poczytać?
  • Słowa kluczowe

  • Tematyka

  • Rodzaj

  • Artysta

Théodore Géricault „Tratwa Meduzy”



Wszyscy chyba znają ten rewolucyjny obraz, najwybitniejsze dzieło Théodore’a Géricault, którego zachwycali tacy artyści, jak Michał Anioł, Caravaggio czy Ingres. Artystyczna wartość obrazu przesłoniła kontekst polityczny, czyli to, co faktycznie wydarzyło się u wybrzeży Afryki, a co artysta przedstawił w tak nowatorski i przejmujący sposób. Przybliżmy zatem historię…

W lipcu 1816 roku statek należący do francuskiej marynarki królewskiej rozbił się u wybrzeży Afryki. Na niewielką tratwę ratunkową dostało się 149 członków załogi. W krótkim czasie 134 osoby umierają z zimna i wyczerpania, a część z nich zostaje pomordowana przez współpasażerów tratwy. Kapitan królewskiej fregaty, rojalista, staje przed sądem w lutym 1817 roku, a proces jest pretekstem do politycznych rozgrywek między rojalistami i liberałami. W listopadzie 1817 roku dwaj ocalali rozbitkowie publikują swoje wspomnienia.

Theodore_Gericault_tratwa_meduzy

Théodore Géricault Tratwa Meduzy | 1818-1819, olej na płótnie, 491 × 716 cm, Luwr, Paryż

To historia, którą żył Paryż przez całe miesiące. Géricault, który właśnie wrócił z Włoch, postanowił namalować scenę na tratwie i wystawić obraz na Salonie w 1819 roku. Przygotowuje się do pracy spotykając się z dwoma rozbitkami, tworząc woskową makietę tratwy i rozbitków, dokonuje mnóstwa szkiców, a także odwiedza miejskie kostnice. Powstaje obraz, jakiego dotąd nie było. Tragiczna historia ludzi, którym przyszło walczyć o przetrwanie. Chciałoby się zapytać o człowieka i jego kondycję w tamtym świecie, niestety obraz stał się narzędziem sporu nadal toczącego się pomiędzy rojalistami (ci uważali się za atakowanych dziełem) oraz liberałami, którzy widzieli w Tratwie Meduzy upadek monarchii. W obrazie widoczne są wpływy Caravaggia, ale także podobieństwa do Sądu Ostatecznego Michała Anioła.


Théodore Géricault Tratwa Meduzy | 1818-1819, 491 × 716 cm, Luwr, Paryż

Anna Cirocka

» Anna Cirocka

Historyk sztuki, interesuje się sztuką renesansu włoskiego, dziejami religii przedchrześcijańskiej Europy oraz antyczną i renesansową teorią sztuki. Prowadzi bloga annacirocka.blogspot.com. Mieszka w Gdańsku.


ns-wspieram-post

Spodobał Ci się artykuł? Wesprzyj nas »